Információk, érdekességek
Hogyan igazítsuk az asszertív kommunikációt a személyiségtípusokhoz?
2023. november 09.
Az asszertivitás nem csak az üzleti világban, hanem az élet minden területén elengedhetetlen, ha bizalmat és jó kapcsolatot szeretnénk kiépíteni másokkal, miközben szem előtt tartjuk saját határainkat is. A különböző személyiségtípusok esetében más-más szóhasználat, beszédstílus, gesztusrendszer működik. Ezért fontos, hogy kommunikációnkat mindig az adott személyhez és szituációhoz igazítsuk. De hogyan tegyük meg mindezt? Cikkünkben ehhez adunk most tippeket!
Értsük meg a másik személyiségtípusát!
Hogy az asszertív kommunikáció minél hatékonyabb lehessen, fontos feltérképezni a másik személyiségét és motivációit. Ehhez többféle modellt is használhatunk.
MBTI személyiségtípusok
A Myers-Briggs teszt a Carl Jung által létrehozott személyiségtípusokat határozza meg négy dimenzió alapján.
1. Extrovertált és introvertált
Az extrovertált emberek többnyire cselekvés orientáltak. Fontosak számukra a társas interakciók és telve vannak energiával, miután másokkal időt töltöttek. Ezzel szemben az introvertált személyek inkább gondolkodás fókuszúak, élvezik a mély és tartalmas társas interakciókat, és azáltal tudnak töltődni, hogy egyedül lehetnek.
2. Érzékelő és intuitív
Az érzékelést előnyben részesítők többnyire nagy figyelmet fordítanak a valóságra. Elsődlegesek számukra a tények és a részletek. Az intuitív személyek ugyanakkor szeretnek a benyomásokra hagyatkozni, a lehetőségekről, jövőbeli elképzelésekről és elvont elméletekről gondolkodni.
3. Gondolkodó és érző
A gondolkodók számára a tények és az objektív adatok az elsők. Döntéseik során következetesek, logikusak és olykor hajlamosak személytelenek lenni. Azok azonban, akik az érzéseket részesítik előnyben, valószínűbb, hogy figyelembe vesznek más embereket és azok érzelmeit.
4. Megítélő és észlelő
A megítélő típusok a struktúrát és a határozott döntéseket preferálják. Az észlelés felé hajlók ugyanakkor nyitottabbak, rugalmasabbak és jobban alkalmazkodnak.
DISC modell
A DISC teszt szintén négy személyiségtípust határoz meg:
- Domináns (D) - A feladatorientált és extrovertált személyiségtípusba többnyire a vezetők tartoznak. Magabiztosak, határozottak és célorientáltak. Értékelik az eredményeket, a hatékonyságot és a hozzáértést.
- Befolyásoló (I) - Sok értékesítő és marketinges kerül ki ebből a típusból. Lelkesek, meggyőzőek és társaságkedvelők. Fontos számukra az elismerés, az együttműködés és a szórakozás. Kapcsolatorientáltak és extrovertáltak.
- Kitartó, stabil (S) - Támogatóak, hűségesek és nyugodtak. Nagyra tartják a stabilitást és a harmóniát. Kapcsolatorientált és introvertált személyiségek, főleg a HR-esekre jellemző kategória, de a segítő szakmák képviselői is ide sorolhatók.
- Szabálykövető (C) - Analitikusak, aprólékosak és óvatosak. A minőség, a pontosság és a logika elengedhetetlen számukra. Ilyenek pl. a mérnökök, az elemzők, a kontrollerek.
Használjunk megfelelő szavakat
A kimondott szavak óriási hatással vannak arra, hogy üzenetünket mások hogyan fogadják. Mindig a személyiségtípushoz, a kommunikáció stílusához mérten kell megválasztani a szóhasználatot. A domináns típusok például a közvetlen, tömör és világos nyelvezetet kedvelik, míg a befolyásolók a kifejező, pozitív és magával ragadó gondolatokat. A stabilakhoz az udvarias, tiszteletteljes és empatikus üzenet jut el legkönnyebben, míg a szabálykövetők a precíz, tényszerű és logikus beszédet szeretik.
Számít a hangszín, a testbeszéd és az előadás
Az asszertív kommunikáció során nem csak annak van jelentősége, hogy mit mondunk, hanem annak is, hogy hogyan közvetítjük mások felé. Fontos, hogy a testtartásunk sugározzon magabiztosságot és mindig tartsuk a szemkontextust, figyeljünk nyíltan, őszintén. Hanghordozásunk pedig végig maradjon nyugodt és melegséget sugárzó.
A domináns típusok például a szemkontaktust, a határozott kézfogást és a magabiztos testtartást részesítik előnyben. A befolyásolók inkább mosolyognak, bólogatnak és gesztikulálnak. A stabilak nem szeretnek hátradőlni, félbeszakítani vagy a személyes térbe behatolni. A szabálykövetőkre jellemző az érdeklődés, szívesen tesznek fel kérdéseket.
Fő a rugalmasság
Azt mindig tartsuk szem előtt, hogy az asszertív kommunikációnak nincsenek kőbe vésett szabályai. Nagyon fontos a rugalmasság és az empátia mások felé, a különböző személyiségtípusok reakciója és visszajelzése ugyanis eltérő lehet. Ezért fontos a nyitottság, hogy megfelelően tudjuk alakítani a mondandónkat, előadásmódunkat. Sokat tud segíteni a fejlődési folyamatban egy külső, objektív személy szakmai útmutatása, ez lehet coaching folyamat része is akár, de más keretek között is megvalósulhat.
Vezetői és kommunikációs készségek fejlesztése a Proman Consulting képzésein
Bármilyen munka, projekt esetében fontos, hogy ismerjük a csapattagok erősségeit és gyengeségeit, hatékonyabbá tegyük a kommunikációt, a feladatkiosztást a sikerek eléréséhez. Szerencsére az asszertív eszköztár könnyen elsajátítható és a személyiségtípusok ismeretében zökkenőmentessé tehető a kommunikáció. Magas szintű szakmai képzésekért érdemes körülnézni a Proman Consulting kínálatában!