


Információk, érdekességek
6+6 kismama babona
2024. június 01.
Mit tehetünk a várandósság alatt és mit nem? Hogyan óvjuk meg a babát és a mamát a rontástól és a bajoktól a babonák szerint? Íme a legrégebbi hiedelmek, melyek még a gyermek nemét is megjósolják!
Azt a babonát, hogy a kismamának mindent meg kell adni, mert azt nem a mama kívánja, hanem a magzat, szinte mindenki ismeri. Ám vannak a régiségben olyan érdekes, kevésbé, vagy nem ismert babonaságok, melyeken jól elszórakozhatunk.
- Amit az anya megcsodál, az majd meglátszik a gyereken.
- Az anyának nem szabad torz, beteg embert, pláne gyereket látni, mert a gyerek olyan lehet. Ha mégis ilyesmit látna, akkor a jobb keze mutató és középső ujját dugja a szoknyája korcába, akkor nem hat a babona.
- Az anyát nem szabad megütni, vagy hozzádobni valamit, mert az foltot üt a gyereken.
- Az anyának tilos szőrös állatokat simogatni a terhesség alatt, mert a gyerek szőrös lesz.
- Ha a kismama vásznat fehérít, szerencsétlen lesz a gyermek.
- Aki nem akar ikreket, az ne egyen páros gyümölcsöt és sütéskor ne csináljon semmiből sem páros számút.
- Állapotos nőnek nem szabad virágot szagolni, mert büdös lesz a gyerek szája.
- Ha az anya vederből-tálból iszik, s a szája szélén lecsorog a víz, akkor a gyerek nyálfolyós lesz.
- A várandós anya „lopása” bocsánatos bűn, sőt bő termést hoz. Ha a várandós asszony tököt lop, a baba kopasz lesz, míg ha friss tejes kukoricát, akkor selymes hajú lesz a gyermeke.
Baj van! Túl jó a gyerekem
2024. május 26.
Szülőként persze örülök, ha jó a gyerek. Tanul, szorgalmas, szinte alig van szükség fegyelmezésre. Mégis, talán ez az a pont, ahol érdemes egy kérdést feltenni: De vajon mi történik közben a gyermekben?
A jó gyerek, nem gyerek
Egészen biztos vagyok abban, hogy minden szülő a lehető legjobbat és legtöbbet adja a gyermekének. Szülőként talán legfőbb vágyam, hogy ő boldog életet élhessen. Érdemes ezért egy picit odafigyelni a jó gyerekekre. Természetes tulajdonsága egy gyerkőcnek, hogy feszegeti a határainkat, ezen keresztül nyer tapasztalásokat a sajátjairól, a világ működéséről. Ez a kis játék segíti őt abban, hogy tájékozódni tudjon az életben. Megtanulja, hogy nem mindig és mindenkor történhet az, amit szeretne. Finom egyensúlyozás ez szülő és gyerek között. Hagyjam őt kibontakozni, de mutassak számára határokat - nem könnyű. A jó gyerek azonban alig feszeget határokat, esetleg csendben eljátszik egy sarokban, ahova leültetem. Közben elszaladnak mellette a gyermekévek, gyakran a játékos kísérletezés öröme is. A gyerek nyugodtan rosszalkodjon, ez az ő „dolga”. Az enyém pedig, hogy több-kevesebb türelemmel adjak ehhez határokat, miközben támogatom a kibontakozását.
„Divat” a jó baba
Felfigyeltem egy érdekes jelenségre. Amikor egy családban baba születik, hamarosan elhangzik a bűvös mondat: Annyira jó baba, nem sír, csak eszik és alszik. Ilyenkor mindig egy picit elszomorodom. Olyan, mintha ez már elvárás is lenne. Eszembe jut az a kisbaba, aki valaha én voltam, a szuper jó gyerek. Már babaként sem „mertem” sírni. Hamar megtanultam, hogy akkor vagyok szerethető, ha csendben vagyok, jó gyerek vagyok. Nem volt ehhez szükségem semmilyen szülői terrorra, vagy fegyelmezésre. Ennek beégetése már a születésem során megtörtént, a szüleim mit sem sejthettek belőle.
A csendes baba gyakran befelé sír
Babaként nem azért nem sírok, mert nincs rá okom, hanem azért, mert megtanultam, hogy nincs értelme. Egyedül érzem magam a világomban, nincs kinek sírnom, elveszett. Amikor megszületek, egyetlen igényem van: az édesanyám közelsége. Szükségem van az érintésére, szeretetére, amellyel biztonságot adhat nekem ebben az új világban. De, amikor valami egészen mást kapok, fájdalmas érintéseket, fürdetést, mérést, oltást, esetleg egy üvegkalitkát, végtelenül elmagányosodom. Megtanulom, hogy hiába jelzem az igényeimet, hiába sírok, nem reagál rá senki. Álomba sírom magam. Elvesztem a biztonságom és az édesanyámat. Csendes, nyugodt, békés babává változom, aki csak befelé sír. „Ha jó leszek, akkor talán majd szeretnek és gondoskodnak rólam.”
Figyelj már ide! – ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar)
2024. május 10.
Ez egy olyan állapot, ami azt jelenti, hogy a gyerek nehezen tud sokáig egy helyben maradni vagy figyelni.
Gyakran úgy érezhetik a szülők, mintha a gyerekben rengeteg energia lenne, és ezért nehezen tudja visszafogni magát. Nehéz neki csendben ülni az iskolában vagy várakozni egy sorban.
Emiatt lehet, hogy figyelmetlenebb vagy hiperaktívabb lesz, mint más gyerek. Az is lehet, hogy hamarabb unatkozik olyan helyzetekben, ahol nem történik sok izgalmas dolog.
Fontos megjegyezni, ez nem azt jelenti, hogy a gyerek rossz vagy rosszul nevelték őt.
Az ADHD egy olyan zavar, amit az emberek agyában egy adott rész okoz. Ez nem a gyerek hibájából ered. Sok gyereknél megfigyelhető. Sokszor a megfelelő támogatással és néhány kis trükkel a gyerek nagyon sikeresen tud boldogulni az életben.
Melyek lehetnek a tünetek?
Az ADHD különböző módon jelentkezhet, és a tünetek mértéke is eltérő lehet. Az alábbiakban olyan lehetséges tüneteket sorolok fel, amelyek arra utalhatnak, hogy egy gyereknek ADHD-ja lehet.
- Figyelemhiány. Nehézség a figyelem fenntartásában, gyakran elkalandozik, nehezen tudja végigcsinálni a feladatot vagy a játékot.
- Hiperaktivitás. Folyamatos mozgásigény, nyugtalanság, nehézség a csendes tevékenységekben való részvételben.
- Impulzivitás. Agyban gyorsan felmerülő ötletek, a cselekvések végrehajtása anélkül, hogy előtte alaposan átgondolná.
- Figyelmetlenség a részletekre. Nehézség lehet az apró részletek észrevételében vagy a tevékenységek pontos elvégzésében.
- Házi feladatokkal kapcsolatos nehézségek. Az otthoni munkák vagy a házimunka elvégzése nehezen megy, gyakran azért, mert nem tud a feladatra összpontosítani.
- Idővel való gazdálkodási nehézségek. Eltékozolja az időt, nehézség lehet a határidők betartásában.
- Feledékenység. Gyakori a dolgok elfelejtése, pl. kulcsok, feladatok vagy fontos dátumok terén.
- Kommunikációs nehézségek. Nehézség lehet a megfelelő időben és módon történő kommunikációban.
- Szervezetlenség. Nehezen találni rendet a környezetében, gyakran elvesznek tárgyak vagy elfelejt fontos dolgokat.
- Koncentrációs nehézségek. Problémák lehetnek a figyelem összpontosításával, pl. az órán vagy egy könyv olvasása közben.
Ezeken kívül fontos megjegyezni, hogy a tünetek kombinációja és súlyossága nagymértékben változhat egy gyereknél a másikhoz képest. Minden esetben érdemes szakember segítségét kérni az ADHD-diagnózis felállításához és a megfelelő kezelési terv kidolgozásához.
Mire figyeljünk, amikor biciklizni tanítjuk a gyerekeket?
2024. május 05.
A rendszeres testmozgás számos előnnyel jár mind a gyerekek, mind a felnőttek számára. A biciklizés kiváló módja a mozgásnak, és egyben fontos készség, amit már fiatal korban érdemes elsajátítani. Cikkünkben áttekintjük, mire kell odafigyelni, amikor gyerekeket tanítunk kerékpározni.
Kezdjük a biztonsággal!
A biciklizés elsajátítása során kiemelten fontos szempont a biztonság. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő biztonsági felszerelések használata. A legfontosabb felszerelés a sisak. A megfelelő méretű sisak segít megvédeni a fejet a súlyos sérülésektől, ha baleset történne. Más védőfelszerelések is ajánlottak, mint például a könyök- és térdvédők. Ezek a kiegészítők segítenek megelőzni a zúzódásokat és horzsolásokat, amelyek a tanulási folyamat kezdetén gyakran előfordulhatnak. A védőfelszerelések viselése nemcsak a gyerekek testi épségét védi, hanem a magabiztosságuk kialakítását is segíti, ami hozzájárul a hatékony tanuláshoz.
Emellett fontos, hogy már a kezdet kezdetén beszéljünk a gyerekekkel a közlekedési alapelvekről. Ismertessük meg velük a közlekedési jeleket és táblákat, valamint azokat a szabályokat, amelyeket a biciklizés során be kell tartaniuk. Például tanítsuk meg nekik, hogy mindig álljanak meg a stop-táblánál, és nézzenek körül, mielőtt áthaladnának egy útkereszteződésen.
A gyerek csetlik-botlik – SPD, vagyis szenzoros feldolgozási zavar
2024. május 01.
A gyerek érzékszerveinek működésével van kapcsolatban, amikor azt érezzük, hogy különböző ingerekre furcsán reagál.
A bőrünk megérezheti, ha valami puha vagy éppen éles. A szemünk látja a dolgokat, a fülünk hallja a hangokat, és így tovább. Az SPD esetében néha úgy érezhetjük, mintha a gyermekünk érzékszervei „félreértelmeznék” az információkat. Pl. egy puha ruha lehet, hogy a bőrén olyan érzést kelt, mintha durvább lenne. Vagy egy hang lehet, hogy túl hangosnak tűnik számára. Emiatt néha lehet, hogy a gyerek bizonyos helyzetekben nehezebben érzékeli vagy éli meg az érzékszervei által küldött jeleket. Ez sokszor azt eredményezheti, hogy nehezebben tud koncentrálni vagy nyugodtan maradni.
Fontos megérteni, ez nem azt jelenti, hogy a gyerek rossz vagy szeszélyes.
Egyszerűen csak máshogy érzékeli a dolgokat, és ebben szüksége lehet támogatásra.
Hogyan vehetjük ezt észre?
A szomatodiszlepszia (szenzoros feldolgozási zavar, SPD) sokféle módon megnyilvánulhat, és a tünetek mértéke is nagyban változhat egy gyereknél a másikhoz képest. Az alábbiakban olyan lehetséges tüneteket sorolok fel, amelyek arra utalhatnak, hogy egy gyermeknek SPD-je lehet:
- Érzékenység a ruházat tekintetében:
a gyerek túlzottan érzékeny lehet bizonyos anyagokra, varrásokra vagy címkékre, és ez kellemetlenséget okoz számára.
- Érzékenység az élelmiszerek textúrájára:
egyes ételek, mint pl. a nyers zöldségek vagy a puha húsok kiválthatnak nyugtalanságot vagy undorodást.
- Magas vagy alacsony fájdalomküszöb:
a gyermek akkor is érezhet fájdalmat, amikor másoknak az adott inger nem okozna kényelmetlenséget.
- Intenzív reakciók hangokra:
hangos zajok (pl. sziréna, szeles idő vagy tűzijáték) erős félelmet, pánikot vagy irritációt válthatnak ki.
- Érzékenység a fényre vagy a színekre:
a gyermek lehet, hogy elkerüli a túl erős vagy fényes fényeket, vagy éppen túlreagálja a különböző színek hatását.
- Nehézség az egyensúly megtartásában:
a gyermeknek nehézsége lehet a koordinációval, ami gyakran esetleges botlásokhoz vagy elesésekhez vezethet.
- Túlzott mozgásigény:
a gyereknek folyamatosan mozognia kell, nehogy megfeszüljön vagy nyugtalanná váljon.
- Problémák a finommozgásokkal:
a gyermeknek lehet nehézsége a gombok begombolásával, a ceruzával írással vagy más finommozgásos tevékenységekkel.
- Kapcsolatok nehézségei:
a gyermek lehet, hogy nehezen tudja kifejezni az érzelmeit vagy nehezen érti meg mások érzelmi állapotait.
- Túlérzékenység érintésre:
a gyermeknek nehézsége lehet az érintések tolerálásával, ami a puszikat, öleléseket, vagy akár a haj mosását is érinti.
További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...121314...292