Információk, érdekességek

Ne haragudj, magázódhatnánk? - Kapcsolatrombolás a tegező bratyizással

2024. szeptember 28.

Egyes nyelvekben nem probléma a tegeződés, hiszen csupán tegeződő formula létezik (pl. angol, francia), azonban még ezeken a nyelveken is meg lehet adni a kellő tiszteletet, a megfelelő megszólítással, köszöntéssel, szóhasználattal, stb. Ugye, a magyarban is egészen máshogy hangzik a "Köszönöm szépen, István", mint a "Kösz, Pistikém". Azonban egyes nyelveken külön magázó és tegező formulák léteznek, ilyen a német, az orosz, és természetesen a magyar is.  

Kép: engin akyurt / Pixabay  "...az, hogy egy fiatalember egyszerűen te-nek szólított egy úrileányt, olyan sértés, amely a torkára forrhat az illetőnek, ha pedig egy leány szólít így egy fiatalurat, bizony megérdemel egy kis anyai fenyítést." A századelőről idéztünk, amikor a tegeződést csak az "olyan" lányok engedhették meg maguknak. Mára azonban a feje tetejére állt az egész világ, mindenki tegeződik mindenkivel. De vajon illő-e?                                                        

Ki tegez kit?

A gyerekek természetes módon tegezik egymást az óvodában, az iskolában, ahogy otthon is tegeződnek a szülőkkel, már a nagyszülőkkel is. Néhány évtizeddel ezelőtt, és különösképpen falun az unokák még nem nagyon tegezték a nagyszüleiket, illetve a század első felében még az is igen gyakori volt, hogy a gyerek magázta a szüleit, ahogyan a szülők is magázódtak egymással – ettől csak igen intim pillanatokban tértek el. Az is természetesnek tűnik, hogy a felnőttek tegezik a gyerekeket, az iskolában a pedagógus tegezi a tanítványait. Azonban a fiatalokkal már óvatosabban kell bánni. Középiskolában már nem tekintik magukat gyereknek, ezért rossz néven veszik a felnőttektől, ha szimplán letegezik őket, visszategezni azonban még nem mernek, ezért egy idősebb felnőtt okosabban teszi, ha a már 16-18 éves kamaszokat is magázva szólítja meg, így nem bántja a fiatalok önérzetét.

Munkahelyi tegeződés

Egy cégnél, egy osztályon, egy üzemben dolgozók – a közvetlenebb munkakapcsolat, és esetleg a hatékonyabb együttdolgozás érdekében – többnyire tegeződnek. Itt is előfordulhat persze, hogy egy idősebb kollégát a fiatalabbak nem tegeznek le rögtön, de ha az idősebb szaki kifejezetten kéri a tegeződést, nem illik ellent mondani. Főnök-beosztott viszonynál azonban nem mindig szerencsés a közvetlen hangnem. Ha a főnök felajánlja a tegeződést, akkor természetesen célszerű elfogadni, azonban ajánlatos ebben az esetben is megtartani a három lépés távolságot. Ez tulajdonképpen a kapcsolat hivatalosságát erősíti, illetve gátat szab annak is, hogy a beosztott neadjisten „elpofátlanadjon” a főnökével szemben (tegyük hozzá, udvariasan, magázódva is el lehet küldeni valakit melegebb éghajlatra). A munkakapcsolathoz tartozik az eladó-vevő, szolgáltató-felhasználó, kínálat-kereslet viszony is.

Szia, segíthetek?

Széles körben elterjed (sajnos), hogy egy boltba belépve azonnal a pofámba tegeznek, lehet az 18 éves eladólány, vagy 40 éves parkettaárus is. Magyarországon talán az egyik svéd áruházlánc vezette be a kereskedelemben a vevő-eladó közötti tegező viszonyt, azonban ma már bárhová megyek, mindenhol „ismerősökbe” botlom. Nem hinném, hogy prűd lennék, vagy sznob, de engem ez valahol kicsit zavar. Talán régimódi elképzelés, hogy ha bemegyek egy boltba, ott üzleti kapcsolatba kerülök az eladóval, akinek tisztelnie kellene a vevőit (ha mást nem, legalább azt a hajlamot, hogy a pénzüket náluk költik el). Talán nem véletlen, hogy egy magára valamit is adó kereskedő, egy előkelőbb étterem pincére, vagy egy régi motoros cipész a magázással megtiszteli a hozzá betérő vendéget, és csupán az alacsonyabb színvonalú helyek engedik meg maguknak a széles mekdonáldsz-mosolyú bratyizást.


Kiveszőben az igazi tanárok - a vörös könyves példányok 7 jellemzője

2024. szeptember 23.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Pedagógus egy olyan személy, aki tanult pedagógiát, vagyis az oktatás tudományát. Tanár az, aki képes ismereteket átadni másoknak. A pedagógus szükségszerűen nem lesz azonnal tanár, ahogy a tanár nem mindig pedagógus.  

Hagrid, a Harry Potter sorozat jó szívű vadőre semmilyen pedagógia ismerettel nem rendelkezett, mégis kaphatott katedrát, mert amit csinált, azt kimagaslóan csinálta.
Umbridge professzor, aki a pedagógia alapos ismerője volt, ugyanakkor hatalmas károkat okozott az oktatásban. Ez az irodalmi / filmes példa jól mutatja a különbséget. Tanárból lehet pedagógust varázsolni, ha megtanítjuk a mesterfogásokra, pedagógusból azonban ritkábban válik tanár, mert az affinitása kevés lehet.

Az igazi, vörös könyves példányok azonban olyan személyek, akik mindkettőt egyesítik, vagyis ismerik az oktatás tudományát, valamint ismerik a tudás átadásának igazi titkait. Mindegyik területhez nagy az affinitásuk, képesek elhinni és megvalósítani, hogy a tanítványok ne csak tanuljanak, de örömmel és átéléssel, belső motivációjukat felfedezve értsék meg a tananyagot, és mindezt úgy, hogy remek a kommunikációjuk, minden téren.

Sokszor beszélgetek szülőkkel. Az utóbbi időben, mióta az oktatási igazgatói székben ülök, és a feladatomat főleg az jelenti, hogy részben a fenti ismérvekkel bíró, remek tanárokat keresek és vezetek, részben pedig szülőket hallgatok meg, bőven van erre módom.

A tanárválasztás elterjedt módja hibás

Azt olvasom mindenfelé, hogy a szülő, amikor iskolát választ, válasszon tanárt, járjon el bemutató órákra, beszélgessen olyan szülőkkel, akiknek a gyerekeit az adott tanár tanította. A hozzám forduló szülők mindegyikére jellemző, hogy igen gondosan akar a gyerekének iskolát választani, nem az a szempontjuk, hogy a legközelebbit, hanem hogy a legjobbat kapja a gyerek. A tanács, amit az elsős szülők kapnak, mégsem válik be. Hiába kérdezget, hiába jár el a kirakat jellegű bemutató órákra! A valóságban gyakran kiderül, hogy tanár egy angyalbőrbe bújt banya, aki gyilkos kis módszerekkel, módszeresen öli a gyerekek lelkét. Mit lehet tenni?

Nézzük, hogy mi az igazi, jó tanárok 7 jellemzője 

Amikor hozzánk jelentkezik valaki tanárnak, ezeket a dolgokat vizsgálom én magam is. 
 
Tavaly kirándultam, és találkoztam a vonaton egy vidéki tanárnővel. Minden tulajdonsága megvolt ezek közül, jót szakmáztunk, lelkesen beszélt a gondolatairól az oktatás reformjával kapcsolatban. Mielőtt leszálltunk, kiderült, hogy – bár imádja a szakmáját - már nem tanít, hanem egy állami intézményben adminisztrál. Tízezer Forinttal kevesebbért, mint amit az iskolában keresne. Azt mondta: - Tibor, én havi tízezret fizetek a nyugalmamért. Megéri. 
Szeretném, ha ezek a vérprofi tanárok soha nem esnének ki a rendszerből. Az lenne a jó, ha több-tízezerrel többet kapnának a profizmusukért. Ezért írtam össze, hogy mit kell figyelnie a szülőnek, ha tanárt választ.

Mit üzen az ősz? Védikus tanítások és tanácsok

2024. szeptember 22.

Kezdetét vette az ősz, mégha nem is a csillagászati ősz (szeptember 22.), de a nyár már véget ért. És ahogy az ősz hűvös szellői megérkeznek, természetes, hogy testünk és lelkünk is alkalmazkodni kezd a változásokhoz. Hogyan? És mit mond erről az Ájurvéda? 

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Az ősz üzenete: megújulás és egyensúly az Ájurvéda tükrében 

Az évszakváltás nem csupán az időjárás átalakulását jelenti; ennél sokkal mélyebb, belső folyamatokat indít el bennünk. A természet ciklusai és az emberi szervezet harmóniában mozognak, és az ősz különleges időszak arra, hogy befelé forduljunk, lelassuljunk és felkészüljünk az előttünk álló hűvös hónapokra.

Megélni a pillanatokat, a jelen-LÉT-ben maradni olyan, mintha megállt volna az idő. Az embernek megvan a lehetősége arra, hogy a maga teljességében élje meg a jelent, mégis sokszor elmulasztjuk. Az idő múlása teszi különlegessé ezeket a pillanatokat, amelyekben igazán ott vagyunk, és a maga valóságában megéljük – és ahogy a nyár elmúlik, fel kell ismernünk, hogy minden évszaknak megvan a maga szépsége és ajándéka.

Az Ájurvéda, az ősi indiai gyógyászati rendszer szerint az ősz a Váta dósa időszaka. A Váta dósa a levegő és az éter elemeit testesíti meg, ami az ősz során fokozottan jelenik meg az életünkben. De mit is jelent ez számunkra, és hogyan alkalmazhatjuk a védikus tudást az őszi időszak során?

Az elmúlt nyár emlékei és a jelen pillanatok értékelése

A nyár mindig a pezsgés, az aktivitás és a kifelé fordulás időszaka (pitta). Meleg napok, utazások, találkozások, hosszú esték a szabadban – ezek mind a nyár jelképei. Ahogy azonban a napok rövidülnek és a hőmérséklet csökken , elkezdjük érezni, hogy ideje befelé fordulni. Az elmúlt nyár energiája, a tűz eleme lassan háttérbe szorul, helyét pedig a szél, a levegő és az éter elemének hűvösebb energiái veszik át. Ez az időszak lehetőséget ad arra, hogy megpihenjünk, átgondoljuk az elmúlt hónapok történéseit, és lassan készülni kezdjünk a télre.

Visszagondolva a nyári kirándulásokra, eszünkbe jut, hogy milyen gyorsan telik az idő, és mennyire fontos tudatosan jelen lenni ezekben a pillanatokban. Az ember mindig úgy érzi, hogy lesz még lehetősége újra átélni egy-egy pillanatot, de valójában ezek az egyszeri alkalmak adják meg az élet értelmét. Az ősz is arra emlékeztet bennünket, hogy érdemes figyelni a jelenre és a változásokra.


Milyen a tudományosan korrekt kézfogás?

2024. szeptember 19.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.A legtöbb ember teljesen tudománytalanul fog kezet más személyekkel, ez derül ki abból a tanulmányból, amelyet egy brit tudós készített, és egyúttal 12 szabályt is alkotott a korrekt kézfogás elvégzéséhez. 

A tanulmány szerint egy átlagember élete során kereken 15.000 alkalommal fog kezet, ezt a tevékenységet sok száz év óta művelik, de csak most készült el a használati utasítás a korrekt kézfogásokhoz.

A brit Geoffrey Beattie szerint 12 alapszabálya létezik a megfelelő kézfogásnak, amely a kutató szerint ez az egyik legfontosabb eleme a másik személyről kialakított képnek, az első benyomásnak.

A kézfogás információforrás, amelynek alapján a másikról ítéletet alkotunk, ezért fontos a határozottság. Ha nem így cselekszünk, azt a képet alakítjuk ki magunkról, hogy bizonytalanok vagyunk. Az egész kezünkkel, ráadásul jobb kézzel kell határozottan kezet fogni, míg az optimális kézrázás háromszori alkalommal történik, de 2-3 másodpercnél tovább nem ajánlatos megragadva tartani a másik fél kezét.

A legjobb, ha a kezek félmagasságban találkoznak, és fontos szabály az is, hogy kézfogás közben nézzünk a másik fél szemébe, és miközben rápillantunk, egy kis természetes mosoly is csak jót tehet.


Miért fontos megtanulni bocsánatot kérni egy párkapcsolatban?

2024. szeptember 16.

Amikor a pár egyik tagja megbántja a másikat nagyon fontos, hogy megtörténjen a bocsánatkérés. Bocsánatkérés nélkül ugyanis nem lehet továbblépni, nem lehet a kapcsolatot a sérelem előtti időszakból folytatni. Minden egyes megbántással, sérülés keletkezik a szeretet-tankban, azaz léket kap, és kifolyik belőle a szeretet.  

Természetesen, hogy mekkora ez a lék függ az elkövető személyétől, és a tettének a súlyától is. Ha azonban képesek vagyunk bocsánatot kérni, akkor a másikban felépített gátak lebontódhatnak, és utat engedhet a bizalom újraépítésének.

Aki úgy érzi, hogy megbántották, megsértették, a következőket éli át:

• harag támad benne
• úgy érzi visszaéltek a bizalmával
• neheztel a másikra
• a megbocsátás és az igazság elnyerése között örlődik
• ha nincs bocsánatkérés, akkor felerősödik benne a harag és eluralkodik rajta az igazságérzet.

Ha mégsem tudjuk megtenni a bocsánatkérést, aminek több oka lehet, akkor a felek háborúskodásba kezdhetnek, ami évekig is eltarthat, és válás vagy akár halál is lehet belőle. Mindannyian találkoztunk már olyannal a környezetünkben, hogy értelmes intelligens párok közt úgy eldurvul a helyzet, hogy rendőrség, bíróság, egyéb intézmények beavatkozása szükséges ahhoz, hogy valamilyen szinten normalizálni lehessen a kapcsolatukat. Sok gyerekelhelyezési per és vagyonmegosztási per résztvevői ebben a helyzetben szenvednek, pedig ha képesek lennének félretenni a nagyon erős igazságérzetüket és bocsánatot kérni egymástól, lehet másként alakulnának a dolgaik. Egy egészséges kapcsolatban ugyanis a felek könnyen kérnek bocsánatot. Könnyen ismereik el, ha hibáztak, vagy ügyesebben tudnak empatikusak lenni, és figyelni a másik érzéseire.

Fontos kihangsúlyoznom, hogy az igazságérzethez való ragaszkodás (főleg egy párkapcsolatban) soha sem hoz megnyugvást, kibékülést. Az igazság hozhat elégedettség érzést a sértett félnek, de csupán az igazság nem állítja helyre a kapcsolatot, nem hozza vissza a bizalmat. Az emberek elképesztő helyzetekben is képesek megbocsátani, ebből következik, hogy minél intimebb egy kapcsolat, annál nagyobb a megbékélésre való törekvése a kapcsolatban lévő személyeknek.

Az emberi lélek úgy van összerakva, hogy képesek vagyunk megbocsátani annak, aki megsért, ha a másik bocsánatot kér tőlünk, azon a módon amit mi bocsánatkérésnek veszünk. Amikor valaki bocsánatot kér, az valójában azt jelenti, hogy felnőtt módon képes felelősséget vállalni a saját tetteiért. Őszintén megbánta az amit tett. A bocsánatkéréssel így a lelkisimerete is megtisztul. Vagyis a bocsánatkérés fontos mindkét félnek. A sértettnek azért, hogy érezze a másik együttérzését és sajnálatát, ettől tudja a sértettségét és igazságérzetét elengedni, ez juttatja el őt a megbocsátáshoz. A megsértőnek pedig, hogy a bűntudatát, rosszérzését, amit a helyzet előidézett benne, el tudja engedni, túl tudja tenni magát rajta. A folyamat csak így tud elindulni és kifejlődni az új bizalom, vagy a régit csak így lehet visszaállítani.

Egy egészségesen működő családban a gyerekeket már a korai években, 3 éves kortól megtanítják a bocsánatkérésre. Sérült családban a bocsánatkérésnek és megbocsátásnak nincs megfelelő mintája, ilyenkor a harag és a keserűség lesz a követendő minta.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...234...463